Роль самоаналізу в роботі вчителя
Самоаналіз – це робота над помилками і одночасно планування своїх дій на тривалий період. Наприклад, після вивчення теми “Означальні займенники” учнями написана контрольна робота. Результати виявилися гіршими, ніж слід було б очікувати. Чому? Відповідь допомагає знайти самоонализ уроку. Російська мова – предмет складний. Можливо, для досягнення кращих результатів варто знайти інші форми роботи з учнями? Вчитель, який не може проаналізувати свою рефлексивну діяльність, осмислити, що він робив на уроці, навряд чи зможе вибудувати свою роботу так, щоб вона відповідала вимогам ФГОС.
Самоаналіз уроку дозволяє:
- Вірно формулювати цілі діяльності вчителя і учнів.
- Бачити взаємозв’язок між тим, чого потрібно досягти, і тим, якими засобами це можна зробити.
- Чітко планувати та досягати результатів у педагогічній діяльності.
- Мотивувати учнів на отримання знань, на відмінний кінцевий результат.
Схема самоаналізу уроку російської мови
Ця схема підійде для самооцінки будь-якого предмета
1. Загальна характеристика класу, яка включає в себе аналіз у відсотковому співвідношенні:
- загального розвитку учнів;
- знань учнів з російської мови;
- особистісного розвитку.
2. Взаємозв’язок досліджуваного з пройденим раніше матеріалом.
3. Характеристика цілей заняття:
- освітня;
- виховна;
- розвиваюча.
4. План заняття. Характеристика:
- навчальний матеріал, який буде розглядатися на уроці;
- методи викладання;
- прийоми викладання;
- форми організації діяльності учнів.
5. Аналіз етапів уроку. Як використані педагогічні та дидактичні прийоми вплинули на засвоєння учнями досліджуваного матеріалу?
6. Аналіз компонентів уроку:
- доцільність застосування;
- кінцева результативність.
7. Функціональність:
- чи виправдана обрана структура заняття;
- чи відповідає рівень завдань загальному рівню класу;
- аналіз якості відносин між класом і педагогом.
8. Оцінка кінцевого результату:
- визначення того, наскільки запланированая мета досягнута на занятті;
- якщо не досягнута, то з яких причин це сталося;
- висновок.
План самоаналізу уроку російської мови проводитиметься за цією ж схемою.
Вимоги до проведення самоаналізу уроку
Аналізувати роботи вчителям не звикати – це частина їх функцій. Але от як з максимальною об’єктивністю проаналізувати те, що зробив сам, як правильно оформити самоаналіз уроку (російська мова) за ФГОС? Адже при формальному підході це відповідальне заняття буде абсолютно безглуздим. Тому потрібно знати вимоги, що висуваються Федеральним державним освітнім стандартом, і дотримуватися наведеного нижче алгоритму.
Аналіз дитячого колективу
Попереднє дослідження наступних питань, пов’язаних з особистісними характеристиками і навичками дитячого колективу передбачає самоаналіз уроку. Російська мова – одна з базових предметів, тому його успішне засвоєння особливо важливо.
- Рівень підготовки класу: вміння взаємодіяти один з одним в роботі і при комунікації, навик оцінки результатів своєї роботи і роботи однокласників.
- Який тип спілкування переважає в учнівському колективі? Суперничають або взаємодіють? Є лідери?
- Наскільки колектив мотивований на отримання нових знань з російської мови і на успішне навчання?
- Середній рівень засвоєння навчального матеріалу з предмета класом.
Питання для аналізу ефективності дидактичних методів, застосованих на занятті
Найважливішим чинником якісного самоаналізу є об’єктивна оцінка ефективності вибраних методів для роботи на уроці, тактики ведення уроку. Якщо ви поставите собі наведені нижче питання і відверто на них відповісте, самоаналіз уроку (російська мова) буде виконаний у повному обсязі.
- Яким чином була організована робота на уроці російської мови?
- Що планувалося до вивчення, наскільки значуща тема?
- Наскільки глибоко ви знаєте цю тему?
- Поняття, вивчені на уроці: пов’язані з попередніми і наскільки?
- Наскільки сильна зв’язок вивченого з тим, що потрібно пояснити класу на наступних уроках?
- Наскільки глибоко учні знають попередній, важливий для розуміння вивченої теми матеріал?
- Як вивчався матеріал школярами?
- Як було заплановано введення учнів у тему і наскільки добре вони засвоїли її?
- Всі заплановані етапи навчального процесу були реалізовані і наскільки успішно?
- Були на уроці моменти, коли в учнів виникали труднощі в розумінні матеріалу, того, що вони роблять? Якщо так, то наскільки глибокі?
- Всі критерії освоєння матеріалу були задовільними?
- Висновок.
Аналіз процесу уроку
Ще одна значуща складова, коли ви проводите самоаналіз уроку. Російська мова – предмет непередбачуваний, так як на уроці часто виникають ситуації, які неможливо спланувати заздалегідь. У такому разі весь стрункий план, продуманий, вивірений до останньої секунди навчального часу, може піти нанівець.
Тому наступний блок питань, на які потрібно відповісти, відноситься до проведення уроку.
- Як співвіднесені між собою мета уроку і його кінцевий результат, все встигли зробити?
- Вдалося налагодити діалог “учитель – учні” ?
- Вийшло створити ситуацію успіху на початку заняття?
- Як було привернуто увагу учнів до вивчення нової теми?
- Як проведена актуалізація знань?
- Була зрозуміла учнями поставлене перед ними навчальне завдання?
- У якому обсязі виконані поставлені завдання?
- Траплялися незаплановані ситуації, вийшло вирішити їх з точки зору досліджуваної теми?
- Які форми контролю знань застосовувались на занятті? Чи були вони виправдані на даному уроці?
- Був урок цілісним?
- Відповідав він вимогам ФГОС, наскільки?
- Який рівень внутриклассного взаємодії був на уроці?
- Виділити найбільш слабкі і найбільш сильні етапи заняття.
Висновок
Професія вчителя дуже відповідальна. Написано про почесною педагогічної місії і відповідальності багато рядків: урочистих, офіційних, піднесених. Тому хочеться побажати їм учнів, які перевершать своїх вчителів. Адже для справжнього наставника найбільша нагорода і ознака педагогічного таланту – успішні учні.